krzyż patee

logo

krzyż patee

Germania

logo

Germania

Wróć do strony Lotnictwo życiorys Przejdź do strony Niemieckie Asy

Hans Baur

Krzyż Żelazny I klasy

Pour Le Merite

bawarski Medal za Odwagę

Data urodzin : 24.04.1897                 Data śmierci : ?.?.1993

Johann Hans Peter Baur urodził się w Ampfing koło Mühldorfu nad Innem w Bawarii. Wychował się w Monachium, od wczesnych lat życia uzdolniony majsterkowicz. Mając 18 lat w 1915 roku, po złożeniu prośby u cesarza Wilhelma II, jako ochotnik wstąpił do zapasowego oddziału lotniczego w Schleissheim. Tam też przeszedł przeszkolenie lotnicze i został pilotem. Latał w charakterze pilota obserwatora artylerii aż do 1918 roku. W połowie 1918 roku zostaje pilotem myśliwskim, otrzymując przydział do 295 Polowej Eskadry Lotniczej (Feldfliegerabteilung) na froncie zachodnim. W jednostce tej odniósł do zakończenia wojny 6 zwycięstw powietrznych. 17.07.1918 roku podczas jednego lotu bojowego uzyskał swoje dwa pierwsze sukcesy, następne dwa zdobył 22 października i kolejne dwa 29 października. Wojnę ukończył w stopniu plutonowego i był posiadaczem Żelaznego Krzyża I klasy oraz bawarskiego Medalu za Waleczność i Odwagę.

PILOT CYWILNY - NAJLEPSZY PILOT LUFTHANSY

W okresie rewolucyjnego wrzenia w Niemczech (1918-1919) służył jako pilot w wojskowej służbie kurierskiej, a następnie w oddziałach "Freikorps Epp". Od 1921 roku był pilotem cywilnych samolotów linii lotniczej "Bayerische Luftlloyd" w Monachium. Nieco później latał jako pilot pocztowy w firmie "Junkers Luftverkehr", w styczniu 1926 roku przyjęty został jako pilot do Niemieckich Linii Lotniczych "Lufthansa", w których 01.07.1928 roku osiągnął stopień kapitana lotnictwa. Po kolejnych czterech latach stał się czołowym i najlepszym pilotem "Lufthansy", który miał już za sobą prawie milion kilometrów, przelecianych w regularnych rejsach i ponad 150 przelotów nad Alpami.

OSOBISTY PILOT ADOLFA HITLERA

Hitler i Baur W marcu 1932 roku jako najlepszy pilot "Lufthansy", został wynajęty przez NSDAP na pilota Hitlera, który w tym czasie startował w kampanii prezydenckiej. 01.02.1933 roku "Lufthansa" oddelegowała Baura go do stałej służby przy Hitlerze. Od tej pory został jego osobistym pilotem i z czasem należał do najbliższego grona jego otoczenia. Powierzono mu zadanie utworzenia rządowej eskadry lotniczej, która składała się wpierw z samolotów "JU-52"" zastąpione później dużymi czterosilnikowymi maszynami "FW-200 Condor". Z polecenia Hitlera wcielono Baura w szeregi policji, w ten sposób kapitan lotnictwa awansował do stopnia majora policji. II wojnę światową zakończył jako generał porucznik tej formacji, mimo że nigdy nie miał nic wspólnego z jej zadaniami. Wraz z Hitlerm obleciał całe Niemcy, latał z nim na spotkania z Mussolinim. Woził koronowane i nie koronowane głowy państw oraz ministrów Rzeszy. To Baur na osobiste polecenie Hitlera, przewiózł Ribbentropa w sierpniu 1939 roku do Moskwy, gdzie zawarto pakt "Mołotow-Ribbentrop". Przez cały okres II wojny światowej przebywał w najbliższym otoczeniu Hitlera i jego Kwatery Głównej. Baur został awansowany do stopnia generała porucznika 22.12.1944 roku i przebywał w bunkrze Hitlera w kwietniu 1945 roku, w oblężonym Berlinie. Po jego samobójstwie usiłował nocą z 1 na 2 maja wydostać się z Berlina, ale dostał się do sowieckiej niewoli.

DZIESIĘCIOLETNIA SOWIECKA NIEWOLA - ŁAGRY I SYBERIA, CZYLI DROGA PRZEZ MĘKĘ

Podczas próby ucieczki z Berlina został ciężko ranny w nogi. Pozbawiony odpowiedniej opieki lekarskiej, po kliku tygodniach pobytu w sowieckiej niewoli, w ranną prawą nogę wdało się zakażenie - gangrena, którą amputowano mu za pomocą scyzoryka !!! w rosyjskim szpitalu pomocniczym na przedmieściach Poznania. Był to jego pierwszy etap tzw. "via dolorosa" prowadzącej go do więzień i łagrów stalinowskiej Rosji. NKWD uważała bowiem, że Baur mógł w ostatniej chwili wywieźć Hitlera lub Bormanna z oblężonego Berlina. Poddawano go wielokrotnym torturom, a kiedy podjął strajk głodowy karmiono go dożylnie, w ten sposób spędził wiele miesięcy w pojedyńczej celi w moskiewskiej "Łubiance". Później wywieziony na Syberię do łagrów, w których spędził 8 lat. Ostatecznie zwolniony jesienią 1955 roku, powrócił w październiku do Bawarii do Monachium. W 1971 roku wydał własne wspomnienia. Hans Baur żył jeszcze bardzo długo, umarł bowiem w Monachium w wieku 96 lat w 1993 roku.

własne opracowanie / na podstawie źródeł /

Powrót na stronę Niemieckie Asy


Copyright 2004 © by Home Page : All rights reserved. ®