Pour
    Le  Merite

Armia Niemiecka w czasie I w.ś.
1914 - 1918

Szczególy

O początkach a !

O Hochseeflotte a !

Hochseeflotte 1914 a !

Okręty - korsarze

Ubootwaffe

Admiralicja a !

Bitwy Morskie

Galeria okrętów a !

Stopnie wojskowe a !

plakat propagandowy

plakat na cześć bitwy jutlandzkiej

S.M.S. Iltis


plakat propagandowy Początki Cesarskiej Floty :

Po zwycięskiej wojnie z Francją utworzono w 1872 roku Ministerstwo Marynarki i Admiralicji (Kaiserliche Admiralitat), jednak stojący początkowo na czele tego resortu gen. por. Albrecht v. Stosch nie postulował zbyt dużych zbrojeń morskich. Marynarka miała w porównaniu z armią lądową wykonywać tylko zadania drugorzędne i pomocnicze, osłaniać wybrzeża i porty oraz ubezpieczać handel morski. W związku z tym dziesięcioletni program zbrojeń przewidywał, iż w 1882 r. flota cesarstwa będzie się składać z 8 fregat, 6 korwet, 7 monitorów, 2 pływających baterii pancernych, 20 krążowników, 18 kanonierek, 28 torpedowców i 11 okrętów specjalnych, a więc łącznie ze 100 jednostek pływających. Dalszy program von Stoscha z 1883 roku również nie przewidywał zwiększenia liczby wielkich okrętów, a tylko utworzenie silnej floty torpedowców, liczących około 150 jednostek. Plan ów spotkał się się jednak z krytyką, która spowodowała zmianę na stanowisku szefa admiralicji. Urząd ten w 1883 roku przejął generał Georg Leo Capravi, który pod wciąż rosnącą presją kół przemysłowych podjął pewną niewielką rozbudowę floty pełnomorskiej, choć był przeciwnikiem ekspansji kolonialnej Niemiec i zadrażnień z Anglią...
więcej o temacie... >>   Link active.

adm A.von Tirpitz adm. Alfred von Tirpitz - Twórcą "Hochseeflotte"

Prawdziwymi twórcami nowoczesnej i potężnej floty niemieckiej byli: cesarz Wilhelm II i wielki admirał Alfred von Tirpitz. Jednak to adm. Alfred von Tirpitz był jej rzeczywistym organizatorem i twórcą, który lansował koncepcję budowy nowoczesnych, dużych, silnie uzbrojonych i opancerzonych okrętów liniowych, mających wchodzić w skład pełnomorskiej floty - Hochseeflotte. Obaj ci panowie byli gorącymi zwolennikami wzrostu potęgi niemieckiej na morzach, co miało podnieść prestiż cesarstwa nie tylko w Europie ale także na świecie. Flota miała ułatwić rozwój niemieckich kolonii, a także stać się miała bezpośrednim, groźnym rywalem dla panującej na morzach floty brytyjskiej. Niemiecka Hochseeflotte miała w niedalekiej przyszłości, według ich planów i zamiarów, dorównać flocie brytyjskiej i zdetronizować ją z miana królowej mórz. Do chwili wybuchu I Wojny Światowej, niewielka i mało licząca się niemiecka flota, nie mająca żadnych tradycji morskich, w niespełna 20 lat, rozrosła się do takich rozmiarów, iż stała się drugą potęgą morską świata. Została ona zbudowana od podstaw bardzo olbrzymim nakładem finansowym, pochłaniającym ogromne sumy, stanowiące coraz wyższy procent wydatków na obronę. Ta potężna flota posiadała dobrze rozbudowane bazy morskie w Wilhelmshafen, na wyspach Helgoland i Sylt, w Kilonii, w Świnoujściu i w Gdańsku. Wybudowany w krótkim czasie, olbrzymim nakładem sił i kosztów, Kanał Kiloński, łączący Morze Północne z Bałtykiem, umożliwiał jej na swobodne przemieszczanie swoich sił pomiędzy obu akwenami bez konieczności opływania Półwyspu Jutlandzkiego i cieśniny Sund...
więcej o temacie... >>   Link active.


Powrót na stronę główną

DREDNOT " RHEINLAND "

Bandera wojenna

"Gigantyczna flota Albionu, władczyni mórz od czasów Trafalgaru, która w ciągu stu lat nakładała na cały świat swój łańcuch tyranii morskiej i szczyciła się swiom nimbem niezwyciężości, wyszła w morze. Gigantyczna armada zbliżyła się i nasza flota zawiązała z nią walkę. Flota brytyjska została pobita. Pierwsze wielkie uderzenie młotem zostało zadane i znikł nimb brytyjskiej hegemonii światowej."

mowa cesarza Wilhelma II do marynarzy po bitwie Jutlandzkiej     5.06.1916

S.M.S. " OSTFRIESLAND "

S.M.S. " OSTFRIESLAND "

Copyright 2004 © by Home Page : All rights reserved. ®